DEHB çocuklarda gelişimsel döneme uygun olmayan
dikkat, dürtü, aşırı hareketlilik ve kurallara uyum güçlüğü olarak tanımlanır. DEHB, bireyin yaşına ve gelişim
düzeyine uygun olmayan dikkat sorunları, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik ile
kendini gösteren bir bozukluktur. Üç
temel belirtisi: Dikkat eksikliği- Hiperaktivite-Dürtüselliktir.
Tarihçe
İlk
Araştırmalar 1902
DEB semptomlarını gösteren çocuklar daha 1860 lı
yıllarda rapor edilmekteydi ancak bu konudaki en kesin raporları yazan ilk kişi
Still’dir 1902. Still, bu tarz davranış sorunu olan çocukları tanımlayan ilk
araştırmacıdır. Still, ingiltere Royal College Tıp okulunda ders verirken
klinik deneyimlerine göre DEB tanılı çocuklarla karşılaşmış bu çocukları “karşı
gelme / davranış bozukluğu olan çocuklar” olarak adlandırmıştır. Bu çocuklar
genellikle
ü Sinirli
ü Karşı
koyan
ü Disipline
karşı dirençli
ü Aşırı
duygusal ve heyecanlı
ü Öz
kontrolün az olduğu çocuklardı.
Dikkat bozukluğu ve hareketlerini kontrol edememe
davranışı en tipik ve yaygın davranıştır. Still bu çocukların ahlaki kontrol”
konusunda da yetersiz olduklarını ve erkeklerde kızlara oranlara daha yaygın
görüldüğünü not etmiştir. Bu çocukların
ailelerinde alkoliklik öyküsü ve davranış sorunları sıklıkla gözlenmiştir.
Düzensiz aile çevresinin çocuklarda bu tür davranış sorunlarına yol açacağını
ileri sürmüştür. Ancak diğer yandan bu tanıyı alan çocukların aile tutumlarında
yeterli olduğunu vurgulamıştır. Bazı çocuklarda rastlanan bu durumun biyolojik
özellikler, kalıtım, doğum öncesi, doğum sonrası merkezi sinir sistemindeki
hasarla ilgili olduğunu ileri sürmüştür.
İkinci
Kuşak Araştırmacılar 1937-1941
BRADLEY 1937
MALİTCH&ECCLES 1937
BRADLEY&BOWER 1940-1941
İkinci dönemde konuyla ilgili önemli araştırmalara
rastlıyoruz. Bu çalışmaların en önemli özelliği tedavi konusunda etkili uyarıcı
ilaçları ortaya koymalarıdır.
Üçüncü
Kuşak Araştırmacıları 1960
3. dönemde bu konu ve merkezi sinir sistemi
bozukluğu ile ilgili yapılan bir çok araştırmaya rastlıyoruz.
1960 yılında “Hiperaktif Çocuk
Sendromu”= Aşırı hareketli olma bozukluğu olarak psikiyatride kabul edildi.
60 larda ilk yıllardaki çalışmalar
hareket düzeylerinin ölçülmesiyle ve tanı kriterleriyle ilgidir. Tanı
kriterleri çocukların günlük motor etkinliklerinin normal gelişim gösteren ve
aynı cinsteki yaşıtlarıyla kıyaslanarak bulgulanmıştır. Bu dönemde DEHB Minimal Beyin Zedelenmesinin
(MBD) bir parçası olarak görülüyordu.
İlerleyen yıllarda nörologlarca
Minimal Beyin Disfonksiyonu olarak görüldü. Böylece DEHB 1970li yılların
sonunda kadar beyin zedelenmesi olarak ele alındı.
1970 li
yılların ilk döneminde önemli çalışmalara rastlıyoruz. Bu çalışmalar DEHB de en
önemli rolün ne olduğu sorusuna cevap aranmıştır. Dikkat eksikliği, dürtü
kontrolündeki başarısızlığın ve aktiflik düzeylerinin merkezi olduğu belirtildi.
1. Dikkati
verme ve sürdürme
2. Kontrolsüz
davranışları azaltma
3. Duruma
yönelik isteklerin düzeyini azaltma
4. Normal
olmayan anlık tepkilerin güçlü eğilimlerini araştırma etrafında toplanmıştır.
Sonunda 2000 yılında AMERİCAN
PSYCHİATRİC ASSOCİATİON tarafından yeniden tanımlanmıştır;
Tanı
DSM-IV DEHB SEMPTOMLARI
A. 1 ya da 2
1.
Altı ya da daha fazla dikkat eksikliği
belirtisinin en az 6 aydır görülüyor olması ve çocuğun gelişimsel düzeyine
uygun olmaması
2.
Altı ya da daha fazla
hiperaktivite-dürtüsellik belirtisinin en az 6 aydır görülüyor olması ve
çocuğun gelişimsel düzeyine uygun olmaması
B.
Belirtiler 7 yaşından önce başlamış olmalıdır
C.
Belirtiler iki ya da daha fazla ortamda görülüyor olmalı
D.
Belirtilerin sosyal, akademik ya da işle ilgili konularda klinik olarak kanıtlanabilecek
düzeyde bozuklu olmalı
E.
bu belirtiler yalnızca bu tanıya yönelik olmalı, başka tanı grupları içindeki
tanıların uzantısı ya da belirtisi olmamalı; Şizofreni, Yaygın gelişimsel
bozukluk, Zihinsel yetersizlik gibi
Dikkat
eksikliği
Okul ya da diğer ortamlarda bir işe
dikkatini vermede başarısızlık
· Dikkatini
yoğunlaştırmada güçlük çeker
· Konuşmaları
dinlemiyormuş gibi görünür
· Görev
ve yönergeleri takip edemez
· Zihinsel
çaba gerektiren etkinliklerden kaçınma
· Görev,
sorumluluk ve eşyalarını unutma
· Konu
dışı alanlara dikkati çabuk kayar
Hiperaktivite
· El
ayağı kıpır kıpırdır
· Oturduğu
yerde duramaz
· Sürekli
konuşur
· Sakin
bir şekilde oyun oynamakta zorlanır
· Sürekli
hareket eder (sanki motor takılmış gibi)
· Gereksiz
yere sağa sola koşturur, duvarlara tırmanır, yorulmak nedir bilmez
Dürtüsellik
·
Sırasını beklemede güçlük çeker
·
Sorulan soru bitmeden yanıt verir
·
Başkalarının sözünü keser ya da
oyunlarda araya girer
Tanı
gereklilikleri
DEHB-
DİKKAT EKSİKLİĞİ BASKIN TİP: Adaki semptomların 6 ve daha fazla semptom
DEHB
HİPERAKTİVİTE-DÜRTÜSEL TİP: Bdeki semptomlardan
6 ve daha fazla semptom göstermesi
DEHB
BİLEŞİK TİP: A ve B deki semptomlardan 6 ve daha fazla semptom göstermesi
gerekmektedir
Sıklığı
Araştırmalar okul çağı çocuklarında
% 3-5 oranında DİKKAT EKSİKLİĞİ BOZUKLUĞUNUN görüldüğünü saptamıştır. Epidemiyolojik çalışmalarda ise % 5, % 7
oranında erkeklerde, % 2-4 oranında kızlarda görüldüğü saptanmıştır.
Tahiroğlu ve arkadaşları tarafından
yapılan bir araştırmada (2005);
2002-2003 Öğretim Yılı Boyunca Kliniğe İlk Kez Başvuran DEHB tanısı alan
401 olgunun, bozukluğun alt tiplerine göre dağılımının, yaşa ve cinsiyetine
göre farklılıklarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Değerlendirmeler aileden
alınan bilgiler, çocuklarla görüşme, oyun odası izlenimleri, öğretmen görüşleri
ışığında yapılmıştır. Bulgular şöyledir;
İlk
kez
Tanı
alma yaşı ortalama
|
Erkekler
|
Erkekler
|
Kızlar
|
Kızlar
|
|
Bileşik
tip
|
8.2+-2.5
|
%
77,5
|
n=238
|
%
79.8
|
n=75
|
Aşırı
hareketliliğin baskın olduğu tip
|
4.6+-
2.1
|
%
18.8
|
n=50
|
%
10.6
|
n=10
|
Dikkat
eksikliğinin baskın olduğu tip
|
9.3+-2.4
|
%
3.6
|
n=
11
|
%
9.6
|
n=9
|
Genel
Özellikler
Dikkat
problemi birçok DEHB tanılı çocukta görülmektedir. Aileler ve öğretmenler çocukları yaşıtlarıyla kıyaslandıklarında bu tür
çocukları bir etkinlikten diğerine çok çabuk geçer, söylenenlere dikkatini
vermez, dikkati kısa sürelidir, konsantre olamaz,sorumlulukları unutur,hayal kurar,
nesneleri kaybeder olarak tanımlamışlardır. Formal gözlemlerde DEHB tanılı
ergen ve çocuklarda normal gelişim gösteren çocuklara göre daha dikkatsiz ve
öğrenme güçlüklerinin daha fazla olduğu saptanmıştır. Yetişkin raporlarına göre çocuklar bazı durumlarda dikkatini
yoğunlaştıramazlar, oturarak uzun süre oyun oynama, resim yapma, blokları dizme
gibi durumlarda dikkat güçlüğünün olmadığı saptanmıştır. Böylelikle dikkat
konusunda dikkati verme ve sürdürme yetisi ilgi duyduğu etkinliğe göre
değişebilmektedir. Dikkat sorunu rutin
olaylarda sıkılıkla görülmektedir.
Zeka, Öğrenme Ve Akademik Problemler
DEHB tanılı çocuklar genel olarak IQ
testlerinden normal yaşıtlarına göre daha az puan almaktadır. DEHB tanılı
çocuklar okuma, matematik, heceleme ve akademik alanlarda zorlanırlar. Akademik
başarısızlık sıklıkla göze çarpar. (okul notları ve başarı testleri sonuçları
bunu kanıtlamaktadır). Öğrenme kapasitelerini tam olarak kullanamazlar
Okulda
sınıf tekrarı % 30
Özel
eğitim alanlar % 30-40
Lisede
başarısız olanlar % 56
Gelişimsel
özellikler
Sosyal davranışlar ve ilişkiler
Konuşkandırlar. Sosyal değişiklikler
konusunda liderlik özelliği gösterirler ancak insanları rahatsız eden,
onaylanmayan davranışlar, bazılarında saldırgan davranışlar, yaşıtlarından daha
hızlı ve güçlü ve sesli olmaları yaşıtlarıyla uyumsuzluğa neden olur. Arkadaş edinmeleri bu nedenle zordur.
Genellikle hoşlanılmayan ve reddedilen çocuklardır. Öğretmen tepkileri de aynı şekilde
hoşnutsuzluk içerir. Bir araştırmada, DEHBli küçük çocuklarla çalışan
öğretmenlerin onları sınıf içinde diğer çocuklarla bir arada tutmada ve bu
çocukları kontrol etmede güçlük yaşadıkları bulunmuştur. Öğretmenler DEHB olan
çocuklara karşı daha baskıcı bir tutum sergilerler ve daha fazla kontrollü
davranırlar. Genel olarak DEHB tanılı çocukların olduğu evlerde, diğer ailelere
nazaran daha fazla stres görülmektedir. Ayrıca
olumsuz aile ilişkilerinin varlığı özellikle çocuğun karşı koyma ve
davranış bozukluklarıyla ilişkilidir. Uyum becerileri konusunda özbakım ve
bağımsız hareket etmede yetersizlikler sergilemktedirler.
DEHB Tanısı Alan Çocukların Tanılanmasında
Kullanılan Ulusal Değerlendirme Araçları
Turgay-Çocuk Ve Ergenlerde Davranım
Bozuklukları İçin Dsm-Iv’e Dayalı Tarama Ve Değerlendirme Ölçeği (T-Dsm-Iv-Ö). DSM
–IV ölçütlerine göre DEHB belirtilerini taramaya yönelik anne baba ve
öğretmenlerin doldurduğu likert tipi bir ölçektir.
Conners Anababa Ve Öğretmen
Derecelendirme Ölçekleri (Şener Ve Dereboy, 1995)
Klinisyen Gerekli Görürse Wechsler
Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (Wçzö) Adlı Ölçekten De Yararlanabilir.
Eğitime
İlişkin Yöntemler
YAPILANDIRMA: Öğretmen tarafından
yapılandırılmış programın geliştirilmesi ve uygulanmasıdır. Öğretmen özel çocuk
için uygun olan aktiviteleri seçer.
Çevresel Uyaranların Azaltılması
Dikkat sorunu olan çocukların çevrelerindeki uyaranlardan çok kolay
etkilendiği bilinmektedir bu nedenle konu dışı uyaranlar azaltılır ki çocuk
konu ile ilgili uyaranlara daha kolay odaklanabilsin.
Eğitim
Materyallerinin Yoğunluğunun Artırılması
Görsel
Dikkat İçin Düzenlemeler
Çocuğun odasında
dikkatini dağıtacak nesneler azaltılmalı
1- Az
sayıda eşya ile sade bir düzenleme yapılmalı
2- Çocuğun
odasında televizyon bulunmamalı
3- Çalışma
masasının üstü boş olmalı. Çocuk çalışırken yüzü odaya değil, duvara dönük
olmalı. Bu duvar boş olmalı.
4- Bilgisayar
çalışma masasının üzerinde olmamalı, bilgisayar çocuk çalışırken kapalı olmalı.
5- Odanın
duvarları ve mobilyalarında yumuşak,açık,sakinleştirici renkte olmalı
6- Halı,
döşeme ya da duvar kağıtlarında iri, abartılı desenler olmamalı
7- Oyuncaklar
kutuda ve dolapların içinde olmalı
8- Evin
ortak kullanılan yerlerinde de benzer düzenlemeler yapılmalı
İşitsel Dikkat İçin Düzenlemeler
1-
Çocukla konuşurken göz teması kurulmalı, çocuğun dinlediğinden emin olunmalı
2-
Çocukla konuşurken çevredeki diğer
sesler azaltılmalı
3-
Basit,
sade cümleler kurulmalı. Net ifadeler kullanılmalı
4-
Benzer ifadeler için aynı ses tonu
kullanılmalı
5-
Aynı anda birkaç şey söylenmemeli
6-
Söylenilenlerin çocuk tarafından
dinlendiğinden emin olunmadığı taktirde çocuktan söylenilenleri tekrarlaması
istenmeli
7-
Söylenilenler defalarca tekrarlanmamalı
8-
Çocuk çalışırken ortamdaki sesler
azaltılmalı
Dokunsal
Dikkat İçin Düzenlemeler
Bazı
çocuklar dokunsal uyaranlara karşı aşırı duyarlılık gösterirler. Bu gibi
durumlarda;
1- Çocuğun
‘kaşındırıyor’ , ‘rahatsız ediyor’ diye tanımladığı giysiler giydirilmemeli,
yumuşak kumaştan rahat giysiler tercih edilmeli
2- Alerjisi
varsa tedavi edilmeli
3- Giysi
ve çamaşırlardaki etiketler kesilmeli
4- Çorap
lastikleri çok sıkı olmamalı
5- Çalışırken
oturduğu sandalyenin ergonomik olmasına dikkat edilmeli
Dinlenme ve yönergeleri takip etmedeki
önemli olan diğer konu ise dikkatini çekmedir. Çoğu öğrenci dikkatini
yoğunlaştırmada güçlük çektiğinden öğretmenler
aşağıda belirtilen birçok dikkat çekme yöntemini kullanabilirler:
* Onları doğrudan dikkatlice dinleyin
* Anlaşılır, empatik
öğrenim yapın (parmağınızı sayfanın üzerine koyun)
* Konuşmadan önce durun ve tüm öğrencilerin
dikkatini çektiğinizden emin olun.
* Sınırlamalar koyarken öğrencilerinizin gereksiz
materyalleri sıralarında bulundurmalarını engelleyin
* İşitsel ve görsel uyaranları eleyin
* Jones ve Jones
(1986) öğretmenlere, sözel durum ya da fiziksel mimik (elini kaldırma,
ışığı açma, zil çalma) gibi ip uçlarını çocukların dikkatini çekmek için
kullanmalarını önermektedir. Öğrencilerin ip
uçlarından faydalanmalarını teşvik etmek, öğrencilerin ip uçlarını
kavramalarını sağlar. Sınra ip uçları aydan aya değiştirilir.
Dağınıklık Konusunda Yapılabilecek
Düzenlemeler
Ortam
Düzenlemesi
ü Evde
kendini rahat hissedeceği özel bir alan hazırlanması
ü Basit
ve kolay eşyalar, dolap ve rafların yeterli olması
ü Gereksiz
eşyaların ortadan kaldırılması, kullanılmayan eşyaların odadan tasnif edilmesi
ü Giysiler,
çoraplar ve çamaşırlar için çocuğun kolayca kontrol edebileceği bir düzen
hazırlanması
Günlük
Hayat Düzenlemesi
Planlama, organize sorunu olan bu
çocukların rahat izleyebileceği bir tablo şekline dönüştürülürse, büyük
ölçüde organize olma sorununu ortadan kaldırabilir
ü Uyku,
yemek yeme, ders çalışma, serbest zamanların önceden çocukla birlikte planlanması ve ailenin zaman
dilimlerine çocukla birlikte uyması.
ü Sadece çocuğun uymasını gerekli
kılan bir plan değil aile bireylerini tümden bağlayıcı bir planın var olması
ü Planlamada
özgür olduğu zaman dilimlerinim unutulmaması
ü Günlük
düzende tutarlılığa özen gösterilmesi
ü Ailedeki
tüm bireylerin tutarlı olmaları evde günlük hayatla ilgili temek bir düzenin olması
Öğretmenlere
Dikkat Çekme Ve Sürdürme Konusunda Öneriler
Ø Doğru
cevabı bulmaları için görsel araçlarla ip ucu verin
Ø Merak
oluşturun
Ø Dersi
tiyatral yeteneklerinizi kullanarak
canlı ve eğlenceli hale getirin
Ø Konuşurken
söz diziminizdeki gereksiz ifadeleri azaltın ve karmaşık söylemlerden uzak
durun. Konuşmanız yalın, net ve sade
olsun.
Ø Aynı
soruyu defalarca sorarak tekrar yoluyla öğretim yapın
Ø Dikkati
dağıtan uyaranları dağıtın
Ø Konuşmacıya
yakın oturtun
Ø Tüm
öğrencilerle her zaman göz kontağı
kurmaya özen gösterin
Ø Öğrencilerin
akıcı cevap vermeleri konusunda yöntem geliştirin
Ø Materyal
yerleşimi konusunda hızlı davranın
Ø Ders
içindeki akışta uzun boşluklara izin vermeyin
Ø Beklediğiniz
ve uygun davranışların gerçekleşmesi
konusunda kararlı gerekirse zorlayıcı olun
Ø Zamanla
ilgili etkinlikler verin
Ø Dikkatini
sürdürme becerisi yüksek öğrencilerin yanına katın
Ø Öğrenciden,
sorunun cevabıyla ilgili arkadaşlarına ek
bilgi ya da açıklama yapmasını isteyin
Ø Sıkı
sık etkinlik değişimi yapın
Ø Öğretim
teknikleriniz çeşitlilik göstersin
Eğitimcilerin
unutmaması gereken konular
Ø Onları
başarısız çocuklar olarak görmeyin
Ø Sonuca değil sürece ve çabaya
odaklanın
Ø Tembel olarak değerlendirmeyin,
nörolojik yapılarından dolayı yaşadıkları güçlükle empati kurun
Ø Diğer
öğrencilerle kıyaslamayın
Ø Diğerlerinden
daha fazla desteği hak ettiklerini
unutmayın ancak diğer çocukları da ihmal
etmeden profesyonelce bir denge kurun
Ø Olumlu
tutum ve bu çocukları var olan yetersizlikler ile kabul etmeniz önemli bir başlangıçtır.
Ø Çocuğun
eğitim ve tedavisinde bilgi alabileceğiniz rehber
öğretmen, aile, doktor vb kişilerden
oluşacak ekip desteğinden en etkin şekilde yararlanın, bütün yükü kendiniz yüklenmeyin, işbirliğini küçümsemeyin.
İletişim
ve işbirliği konusunda
Ø Konuyla
ilgili uzmanlardan görüş ve bilgi alın
Ø Çocukla
ilgili çalışan tüm kişilerle sıkı bir iletişim içinde olun
Ø Okuldaki
diğer kişilerden, öğretmenlerden görüş ve bilgi alın
Ø Aileyle
görüşmeleri dertleşmeden çok çözüm odaklı ve sizin okul içi etkinliklerinizi
destekleyecek ödevlendirmeler şeklinde düzenleyin
Ø Çocukla
ilgili yaptığınız gözlem ve değerlendirmeleri sözel olarak değil yazılı olarak
paylaşın
Sınıf
yöntemi konusunda
Ø Olumlu
davranışa odaklanın
Ø Olumlu
davranışlarını destekleyin
Ø Yapmaması
gerekenler üzerinden davranış değiştirmeye çalışmayın
Ø Sınıfta
DEHB olan çocuğun ihtiyacı olan düzenlemeleri yapın
Ödev
ve sorumluluklar konusunda
Ø Bu
çocukların en temel özellikleri yönlendirme ve planlama konusunda duydukları yetişkin desteğidir. Bu desteği
şefkat ve içtenlikle verin
Ø Planlamayı kolaylaştırmak etkinlik
listelerinin yapılması önemlidir. Böylece yaptıkları
işin neresinde kaldıklarını unuttuklarında hatırlamaları mümkün olur.
Ø Ödevleri
küçük parçalara ayırın
Ø Görsel nitelikli ve zevkli etkinlikler
verin, ödevden sıkılmamaları için ilgi alanlarını
belirleyin ve ilgi duydukları konuyu bir araç olarak kullanın. Zevkli ve
keyifli biçimde ödev yapmaları için kişisel yaratıcılığını işe koşun
Ø Yaptığı
her çalışmada süre mefhumunu kullanın
Ø Çocuğun
söz konusu etkinliği yapma hızına göre süre verin ve aşamalı olarak kendi
çıtasını aşmasını sağlayın
Aileye öneriler
Davranış değiştirme yöntemleri
Davranışı değiştirmek için belirli
basamakları izlemek gereklidir. Ilk
basamak, değiştirmek istediğiniz davranışı seçmektir. Değiştirilecek
davranış diğerleri tarafından da anlaşılabilecek şekilde açık ve net biçimde tanımlanmalıdır. Çocuğunuzun “tutumunu”
değiştirmek istediğinizi söylemeniz ya da onu “daha nazik yapmak” “ev ve okul
görevlerinde sorumluluk duygusu vermek” istemeniz yeterli değildir. Bir zaman
periyodunda davranışın bir bölümü ya da ufak bir davranış grubu üzerinde
çalışılması önerilir. Sabırsız olmamalı.
Gerçekçi olmayan beklentilere kapılmamalıdır.
Arzu
Edilen Davranışı Geliştirmek İçin Yöntemler
En önemli şey düzeltmek istediğiniz
davranış için ödül ya da pekiştireçleri uygulamaktır. Pekiştireçler ilk başta
gösterilmelidir ve davranışla birleşmelidir. Sonuç olarak %100 pekiştirme kısmi
pekiştirmeye dönüştürülmelidir.
1.
Değiştirmek
istediğiniz davranışı seçin: örneğin yedi yaşındaki çocuğunuzun, siz yarım
saatlik bir tv programı izlerken sessizce oturmasını istiyorsunuz.
2.
Uygun bir
pekiştireç seçin:
bir çocuğu ödüllendirmek için sınırsız sayıda seçenek vardır. Bazı çocuklar
küçük şekerle bile ödüllendirilebilir. Defterlere yapıştırılan renkli
çıkartmalar da bir ödül olabilir. Bazı çocuklar ne isterlerse yapabilecekleri
serbest on beş dakika ile ödüllendirilebilirler.
3.
Kuralları koyun:
ne yapılmasını istediğinizi dikkatlice açıklayın. Çocuğunuza
televizyonda programın başlamasından ilk reklam başlangıcına kadar size
engellememesini ve sesizce durmasını istediğinizi söyleyin. Program tekrar başladığında bir sonraki reklamlara kadar tekrar sesiz durması
gerektiğini söyleyin. Odadan ayrılabilirsin ama beni rahatsız etme
Odadan ayrılabileceğini ama size
rahatsız etmemesini söyleyin. Bu .eşit kurallar bir
çok davranış için koyulabilir. Çöpü
dışarı çıkarmak, okul ödevini tamamlamak gibi.
4.
Çocuğa kurallar
ve pekiştireç arasındaki ilişkiyi açıklayın: pekiştireciniz çıkatma ise, ilk
once bir kutu renkli parlak çıkartma ve çocuğun bu çıkartmaları koyabileceği
bir defter almalısınız. Çocuğunuz her başarılı olduğunda beraberce kutudan bir
çıkartma alıp deftere yapıştıracağınızı açık bir şekilde anlatmalısınız. Ne
yaptığınız, ne ödül vaad ettiğiniz ve ne için yaptığınız çok açık olmalı.
5.
Bundan Sonra Ne
Olacağını Açıklayın: her 20 çıkartma olduğunda biraz daha büyük
bir ödül için hak kazanmasına izin verebilirsiniz. Çocuğunuza defterine her 20
çıkartma topladığında onu mağazaya götürüp ufak bir hediye alacağınızı
söyleyin. Çocuğunuzun her zaman başarılı olamayacağını, hala sizi televizyon
seyrederken izleyebileceğini unutmayın.
6.
Yöntemi
Değiştirmek:
Çıkartma gibi somut pekiştireçlere olan ihtiyaç azaldığında bunun yerine
fiziksel varlığı olmayan ödüller geçer. Bunlar sizin övgünüz ve çocuğun bir işi
yapmaktan dolayı hissettiği memnuniyettir. Bu duruma gelmek uzun zaman
alabilir. Bazı aileler çıkartmalarla bazı başarılar elde ettiklerinde, daha az
dikkat etmeye başlarlar. Çoğunlukla istenmeyen davranışların yeniden başlaması bununla ilişkilidir. Bu durumda bir
adım geriye atıp uyguladığınız davranış değiştirme programını gözden geçirmeniz
gerekebilir. Dikkat edip etmediğinize, programı olması gerektiği gibi uygulayıp
uygulamadığınıza bakın.
Cinsiyet Faktörü
DEHB erkek çocuklarında daha fazla
görülmektedir.
|
Kalıtım
Faktörü Kalıtımsal yatkınlık
|
3.Sosyo
Ekonomik Düzey (SED)
|
Bu oran çeşitli araştırmalar
tarafından 3/1 ile 9/1 olarak verilmektedir.
Genelde kabul edilen erkek çocuklarda
6 katı daha fazla görüldüğüdür.
|
Ana-babada DEHB olduğu taktirde, çocuklarda ortaya çıkma olasılığı %50
Kardeşlerinde DEHB olan çocukta çıkma
olasılığı normallere göre 5-7 katıdır
Tek yumurta ikizlerinde bu risk %90
dır
(Kalıtımları aynı)
|
Araştırmalar, SED düştükçe
hiperaktivite vakalarının çoğaldığı ve belirtilerin şiddetinin arttığını göstermektedir
Kanada Ottowa-’da yapılan bir
çalışmada, şehrin yoksul mahallelerinde DEHB oranının her 4 çocuktan birinde
olarak saptamıştır
|
DEHB FAKTÖRLERİ
Davranışsal
|
Sosyal
|
Ø Kısa dikkat
süresi
Ø Dikkatini
çabuk dağıtma
Ø Yerindeduramama-huzursuzluk
Ø Dürtülerine
hakim olamama
|
Ø Arkadaşları
ile ilişkileri zayıf
Ø Yönergelere
uymama
Ø Yalan söyleme
/ çalma
Ø Saldırganlık
Ø Saygısız
konuşma,küfür
Ø İradesi zayıf
/ çok risk alma
Ø Sosyal
durumlarda uyumsuz
|
Bilişsel
|
Okul Başarısı
|
Ø İçsel dil
gelişmemiş
Ø Dikkat
verememe / dikkatin çabuk dağılması
Ø Alt normal
zeka
Ø Vicdanı zayıf
Ø Davranışlarının
sonuçlarını değerlendirememe
|
Ø Zekasına gore
başarısı az
Ø Özgül öğrenme
güçlüğüvar
|
Duygusal
|
Fiziksel
|
Ø Depresyon
Ø Kendine güveni
az
Ø Çabuk
heyecanlanma
Ø Duygularını
kontrolde zayıf
Ø Çabuk
sinirlenme
Ø Ruh halinin
değişken olması
|
Ø Bedeni ortalamalardan küçük
Ø Kemik
gelişmesi geri
Ø Enuresis /
Enkopresis
Ø Üst solunum
yolu enfeksiyonları
Ø Orta kulak
iltihabı
Ø Alerjiler
Ø Fiziksel
anormallikler
Ø Santral sinir
sistemi normalllerden daha az faal
Ø Uyku süresi
kısa
Ø Acıya
toleransı yüksek
Ø Motor koordinasyonu
zayıf
|
Nörolojik Bulgular
DEHB’de yüz,el ve ekstremitelerini karmaşık
hareketlerde kullanmakta zorluk çekerler. Bu hareketler; Düğme ilikleme, göz
kırpma,ıslık çalma, ayakkabısını bağlama, bisiklete binme gibi becerileri
içerir. Kas güçleri azdır. Dans etme ve
çeşitli sporlsrda beceriksizdirler. Hafif yada silik nörolojik bulgular diye
adlandırdığımız bu belirtiler, beyindeki herhangi bir nöroanatomik bozukluk
değil, yalnızca sinir sisteminin yeterince gelişmediğini gösteren işaretlerdir. Saptanan hafif nörolojik bulgular; hafif
anormal refleksler, motor koordinasyon bozukluğu ve bazı anormal duyusal
algısal bulgulardır.
Çocuk Eğit Blog
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder