Hiperaktif
çocukların ev, okul ve arkadaş ilişkilerindeki yaşamlarına kolaylık
sağlayabilmek için çevresel etkenleri nasıl denetleyebiliriz? sorusuna yanıt
aradığımız bu yazıda, ailelere ve çocuklara hiperaktivite ile başa çıkmak için
öneriler sunacağız
Çevreyi Düzenlemek
Kuralları , sonuçları ve ödülleri tanımlayın.
Hiperaktivitesi
olan çocuk bütün gayretlere rağmen zaman zaman başını belaya sokacaktır. Siz
kurallar koysanız ve onun kurallara uymasını sağlamaya çalışsanız bile, çoğu
zaman farkından olmadan bozacaktır ve cezalandırıldığı zamanda niçin
cezalandığına şaşıracaktır. Bu tür sorunlara son vermek üzere, kuralları ona
anlattıktan sonra kuralların yazılı olarak cevap verilmesinde yarar vardır.
Böylelikle,çocuğun kuralları anladığından emin olabiliriz.Ona yazılı olarak
verilen kurallarda genellemelerden kaçınıp tam ne yapması gerekiyorsa onu
açıklamalısınız. Ona ‘’ odanı toparla’’ dediğinizde bu çok genel bir komut. Bunu şöyle açıklayabilirsiniz :’’Odanı
her hafta temizlemeni: her gece yatmadan önce oyuncaklarını yerlerine koymanı,
giysilerini çıkardıktan sonra asmasını istiyorum’’. Başka bir komut ‘’temiz ol’
da şöyle anlatılabilir. ‘’Her gün sabah ve akşam dişlerini fırçalamanı ve gün
aşırı banyo yapmanı bekliyorum’’.
Kuralları,
kurallara uyulmadığı zaman sonuçlarını ve uyulduğunda ödülleri , yazılı olarak
ona verin. Küçük çocuklar, okuyamadıkları için yazı yerine resimler ve
çizimlerden yararlanabilirsiniz. Bu görsel sembolleri, çocuğunuzun kolaylıkla
görebileceği yerlere yapıştırabilirsiniz.
Çocuga İşlemler İçin Basamaklar Sunmak
Hiperaktivitesi
olan bir çocuk, başladığı işi bitirmede zorlanabilir. Bu hem dikkat dağınık
olduğundan, hem de yapması gerekeni unutabileceğinden kaynaklanır. Bu nedenle
ona hatırlatıcı bazı notlar verebilirsiniz. Günlük işlemler için, yapması
gereken işin yanı başına şöyle bir liste asabilirsiniz.
İŞLEM: Kedinin
tuvaletini yaptığı kutunun toprağını değiştirmek
1-
Mutfaktan
çöp torbasını al
2- Kedinin
toprağını bu torbaya dök.
3- Torbanın
ağzını bağla
4- Kedinin
torbasını, mutfaktaki büyük çöp torbasının içine yerleştir.
5- Kedinin
toprak kutusuna yeni toprak koy.
6- İşlem
bitince elini yıkamayı unutma.
Okuma yazma bilmeyen
çocuklar için yapacakları işlerle de yardımcı olmak için listeleri resimli
olarak düzenleyebilirsiniz.
Her şeyin bir yeri olsun
Çocuğunuzun,
eşyalarını yerleştirmesi için yer oluşturabilirsiniz. Örneğin oyuncakları:
Oyuncaklar torbalara ya da karton kutulara konulabilir. Bunların üzerine ,o
oyuncağı anlatan resimler yapıştırabilirsiniz. Böylelikle, çocuğunuzun oyunu
bitince, oyuncakları nereye koyacağını kolaylıkla bulacaktır. Aynı şey
giysileri için uygulanabilir. Beden eğitimi dersi için şort ,spor papucu için
belli bir çekmece ayırın. Çocuğunuz okuldan gelince, bu eşyaları, o çekmeceye
yerleştirebilir. Bu malzemeleri sabah okula götürürken, vaktini onları aramakla
geçirmez .Kitaplarını ve defterlerini, derslere göre kümesler halinde
saklayabilir.
Saatler, Alarm Saatleri ,
Kronometreler
Hiperaktif
çocukların en çok sorun yaşadıkları alan zamanı ayarlamaktır . Siz ona ‘’on
dakikaya kadar okul servisin gelecek’’ dediğinizde ,bu onun için bir anlam
taşımaz. Aynı şekilde eve öğretmenin 6’da geleceğini haber vermeniz, onun 6’da
hazır olacağını garantisini vermez. Ayrıca,her an çocuğunuza saati
hatırlatmanız hem onun sinirini bozacak hem sizi yoracaktır. Bütün bu sorunları
saat ve kronometreler halledebilir. Onun 15 dakika hazır olmasını istiyorsanız,
mutfaktaki kronometreyi 15 dakikaya kurun ve 0 gelince, çocuğunuz vakit
tamamlanmış olduğunu anlayacaktır. Köpeğinin yemeğinin verilme vaktini ya da
sofranın kurulma vaktini bir alarm saatini kurarak belirleyebilirsiniz.
Böylelikle çocuğunuz, hem işlerini gecikmeden yapabilecek, hem de zamanın akışı
hakkında deneyim kazanacaktır.
Belirli Bir Program Yapın
Hiperaktif
çocuk için günlük program yapmak onu oldukça rahatlatacaktır. Belirli bir
sırada yapması gereken işler varsa neyi ne zaman yapacağını programa bakarak
saptayacaktır. Bu okula giderken yapacağı hazırlık gibi yapacağı hazırlık gibi
her gün tekrarlanan bir faaliyet olabilir; spor faaliyetleri gibi haftalık yada
bayramlar gibi arada bir gelen olaylar olabilir. Bu programı bir yere yazılı
olarak asarsanız, herkes yapacaklarından haberdar olur. Dikkat edilmesi gereken
bir nokta, hiperaktif çocuk bu listeye o kadar alışır ki bazen ona bakmadan
uygular. Dolayısıyla ile, eğer programda bir değişiklik olacaksa ona önceden
haber vermek, yeni duruma alışmasını sağlamak gerekebilir. Yine de en doğrusu,
değişikliğin olacağı gün,onu birkaç kez uyarmada yarar vardır.
Trafik ve Gürültüden Korumak
Hiperaktif
çocuk bir kez dikkatini toparlayıp ders çalışmaya hazır olunca ,bir uçak sesi,
satıcıların bağırması, köpek havlaması, içeriği odadan gelen konuşma sesleri ya
da odasındaki göz alıcı bir afişten dikkatini çabucak dağılabilir. Bu nedenle,
çocuğun pencere önünde, ya da evin en hareketli yerinde oturması sakıncalıdır.
Onun en iyi çalışacağı yeri saptarken, onunda onayına başvurun. Çocuk sizin
aklınıza gelmeyecek isteklerde bulunabilir. Kimi çocuk yatarak okurken, kimisi
masa başında ayakta dururken dikkatini en iyi verebilir. Bazı çocuklar
çalışırken müzik dinlemekten hoşlanır ya da elektrik ampulünün daha güçlü
olmasını isteyebilir. Onun seçimlerini de göz önünde bulunduralım. Çocuğunuz
ders çalışırken, onu arada kontrol edebilmek için, sizlinde yakında bir yerde
bulunmanız iyi olur.
Davranışı Degiştirmek
Çocuğunuz
ilaç tedavisindeyse bile,bazı davranışları ilaç değiştiremez.Bunlar çoğunlukla
alışkanlık edinilmiş davranış biçimleridir.Hem çocuğa hem de size sorun
yaratacak bu davranış biçimlerini,aşağıda sıralayacağımız yöntemlerle
değiştirebiliriz.
Biçimlendirme
Aşağıdakiler
davranış biçimlendirmesinde uygulanan basamaklardır:
1-
Sorunu olumlu olarak tanıyın: Burada
yapmak istediğimiz, sorundan söz etmeden,istenilen davranış nasıl sağlanır ,onu
belirtmek.Amaç,yanlış davranışı söndürme yerine,doğru davranışı
yerleştirmektir.Bunu yaparken kesin ve kararlı olun. Örneğin: Çocuğunuzun kıpır
kıpır davranışlarını eleştirmeniz yerine onun yemek boyunca ayağa kalkmadan
oturmasını sağlayın.Odasını yada çantasının darmadağın olduğuna dikkat çekme
yerine , odasındaki eşyaları yerine koymasını,çantasından gereksiz eşyaları
çıkarmasını öğretin.
2- Gerçekçi
bir hedef saptayın:Sorunu olumlu biçimde tanımladığımızda ortaya erişilmesi
istenen hedef çıkacaktır.Ancak çoğu kez,bu hedefe ulaşmak çocuğunuz için zor
gelebilir.Bir hedefi birkaç küçük hedefe bölebilirsiniz.Eğer çocuğun masada
yemek boyunca kalkmadan oturmasını hedeflediniz ise,önce beş dakika,sonra
altı..yedi.. ve en sonunda da yemek boyu oturabilir. Hedef odasını toparlamak
ise önce okul ile ilgili malzemelerini yerine koymasını öğrensin,daha
sonra,giysilerini asmaya,oyuncaklarını toplamaya geçebilir.Bunları yaptıktan
sonra yine birkaç aşama ile yatağını nasıl düzelteceğini gösterebilirsiniz.
3- Hedefe
ulaşmak: DEHB olan çocuklar en iyi davranıştan hemen sonra uygulanan
pekiştireçlere cevap verirler. Yapması gerekenin tümünü gerçekleştirmiş olmasa
bile,başarabildiği kadarı için ona ‘’orada oturup dikkatini dersine vermeni
beğeniyorum’’.Ona ‘’sen iyi çocuksun’’gibi genel bir söz etme yerine,yaptığı işe yönelik bir
pekiştiri vermek daha etkili olacaktır.
Bu sıraladıklarımızı
siz uygulayabilirsiniz.Eğer güçlük çekiyorsanız,önceleri birkaç kez bir uzmanın
yardımıyla başlayın.
Cesaretlenirmek
Çocuğunuzu
cesaretlendirmek için her başarısı için ona bir yıldız ya da bir pul verin.
Çocuk bu verdiklerinizi biriktirsin. Belirli bir sayıya ulaşınca,onlarla
lunaparka gitme gibi bir faaliyet,ana-baba ile sevdikleri bir oyun oynama,bir
eşyaya sahip olma gibi isteklerini’satın alabilirler’.Zor hedefler için yıldız
sayısını arttırın.Her saptanan hedefi başarmak için verilecek yıldız sayısını
belirten bir liste hazırlayın.Bu listede,istenilmeyen davranışta kaybedilecek
yıldız sayısı da olsun.Her zaman için ,kazanacağı yıldızlar , kaybedeceği neden
fazla olmalı ki çocuk heveslensin.
Bu sistem ile çocuğunuzu olumlu davranışa teşvik
etmiş olacaksınız.Aynı zamanda her şeyin bir bedeli olduğunu öğrenecek.
Disiplin etmek
Hiperaktif
çocuklara, istenilmeyen davranışta bulunduklarında hemen sonuç uygulamalısınız.
Aksi halde, çocuk neyi yanlış yaptığını hemen unutacaktır. Uygulayacağınız
sonuçlardan biri ‘time out’ yöntemidir. Bunun tanımını kitabın ekler bölümünde
etraflıca anlattık.’Time out’ çocuga her hareketin bir sonucu olduğu
düşüncesini somut olarak öğretecektir. Önce bunu nasıl uygulayacağınızı,
çocuğunuzun normal davrandığı bir anda anlatın. Hangi hareketlerinin ‘time
out’ile sonuçlanacağı konusunu da işleyin. Bu yöntem evin dışında da
uygulanabilir.Uygulamada önemli bir nokta,’time out ‘ esnasında sizin, çocuğa
onu denetleyecek yakınlıkta bulunmanızdır.
DOÇ.DR. LALE VANLI
Çocuk Eğit Blog
Çocuk Eğit Blog
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder