Dikkat eksikliği
bozukluğu olan hiperaktif çocuklar için,belirli kuralları ve programı olan bir
sınıf en uygunudur.Çocuklar en çok , aşırıya kaçmadan ,canlı faaliyetlerden
zevk alacaklardır.
Aşırı olursa konsantrasyonunu kaybeder.Test kitapçıkları, tahtada yazı yazmak gibi işlemler, çocuklara sıkıcı gelecektir. Oturduğu sırası , dış etkenden arındırılması için,pencere ve kapı yanı olmamalı. Karşısında renkli,göz alıcı afişler bulunmamalı. Olabildiğince ön sıralarda oturmalı ki öğretmene ve tahtaya yakın olsun. Böylelikle hem dikkati çabuk dağılmaz,hemde gerektiğinde , öğretmeninden yardım isteyebilir. Çocuğu yalnız başına bir köşede bırakırsanız,o kendi düşünce ve hayallerine dalacaktır. Onun başkalarının denetlemesine gereksinimi vardır,yoksa kendi dünyasında kaybolur.
Öğretmen İilişkisi
Öğretmenlerin tutumu,
çocuğunuzun okuldaki başarısında en temel etken olacağından sizin öğretmenlerle
iyi ilişkiler içinde olmanız önemlidir. En iyisi, okul yılı başlamadan
evvel,öğretmeni ziyaret edip çocuğunuz hakkında,gerekirse DEHB hakkında ona
bilgi iletmenizdir. Çocuğunuza doğru ilgiyi gösterecek bir öğretmen , onun
hangi koşullar hakkında çalıştığını , ne tür ödüller kullandığınızı:yardımcı
malzeme olarak neylerin yararı olduğunu , hatta arada başvurmak için
psikoloğunuzun telefonunu sizden öğrenmek isteyecektir. Siz de ondan sınıf
koşulları hakkında bilgi toplayabilirsiniz. Aynı zamanda ne zaman gerekirse
,kendisine çocuğunuz ile ilgili yardımcı olabileceğiniz mesajını
verebilirsiniz.
Öğretmen ile iyi bir iletişim
kurabilirse,evde çocuğunuzun olumlu davranışı için uygulamakta olduğunuz
‘yıldız’sistemini okulda da uygulattırabilirsiniz. Çocuğunuz böylelikle
başarısı için hemen pekiştiri alacaktır , bu da onu öğrenme açısından
gönüllendirecektir.
Çocuğunuza da kendini
değerlendirme yöntemini öğretebilirsiniz. Bu yöntem ile davranışı hakkında
bilinçlenecektir. Şöyle bir liste yapılabilir
Çocuğunuzun okul başarısını artırmak için başka taklitlerde uygulanabilir. Ev ödevlerini , öğretmenin çocuğun defterine yazması; sınıftaki kuralları ona zaman zaman hatırlatmak gibi
.
Çocuğunuzun okul başarısını artırmak için başka taklitlerde uygulanabilir. Ev ödevlerini , öğretmenin çocuğun defterine yazması; sınıftaki kuralları ona zaman zaman hatırlatmak gibi
.
Öğretmenle ilişki içinde olmak iyidir ama aşırıya
kaçmamak gerekir. Unutmayalım ki okullarımızdaki öğretmenler çok sayıda öğrenci
ile uğraşmak durumundalar, dolayısıyla onların fazla vaktini almak doğru
olmaz,tam aksine etkisi olabilir.
Ev Ödevi
Genelde, hiperaktif
çocuklar ev ödevi yaparken çok zorlanırlar. Onlara bunu kolaylaştırmanın da
yolları vardır. Ödevi, aynı evde yapması gereken işlemlerde önerdiğimiz gibi ,
basamaklara bölün. Örneğin; iki sayfa yazıyı , ikiye bölün ;ya da 20 soruluk
bir matematik ödevini dört parçada tamamlasın. Her bölümü bitirdikten sonra
çocuğunuza ufak ödüller sunun. Bu ödüller , derse ara vermek şeklinde de
olabilir. Bazı çocuklar yazı yazmada zorlanırlar. Öğretmenin onayını alıp
ödevini bilgisayarda yazmasını sağlayabilirsiniz;ya da sözlü olarak sunuş
yapabilirsiniz;ya da sözlü olarak sunuş yapabilir. Çocuğunuzun ödevlerinde
yardımcı olması amacı ile bir ‘ödev arkadaşı ‘ tutabilirsiniz. Bu kişinin rolü
, çocuğunuzun ödevi hakkındaki soruları cevaplamak ya da onun cevaplarını
kontrol etmektir.
Daha
büyük çocuklar ya da daha kapsamlı ödevler için ödevi yapmaya başlamadan evvel
yazılı bir plan yapması – bu plan; kim? Ne ? nerede ? ne zaman ? niçin ? nasıl ? sorularını cevaplaması
önerebiliriz. Bu hazırlığını sizde onunla gözden geçirebilirsiniz.
Arkadaş İlişkileri
Hiperaktif çocukların bazen nasıl
davranacakları önceden belli olmaz. Oyun esnasında kuralları
çiğneyebilir, başaramazsa kızar, ya da oyun bozucu olabilir. Bu nedenle de
arkadaş edinme ve devam ettirmeleri de zordur. Bu konuda ona nasıl yardımcı
olabiliriz.
Oyun Denetleme
Eve
bir arkadaş çağırdığınızda ne tür oyunlar, ne kadar sürede oynanacak,hangi
malzemelerin oyun oynanadan odada bulunması gerekiyor. Eğer bir oyun
faaliyetinde sorun çıkacak gibiyse, hemen başka bir faaliyete geçin. Onlar
oynarken, sizinde onların yakınında bulunmanız hatta zaman zaman onlara
katılmanız iyi olacaktır. Arkadaş davet
ederken üç kişi iyi sayıdır. İki kişi gelirse, o ikisi birlikte oynayıp
çocuğunuzu dışlayabilirler; dört kişiden fazlada gelirse, çocuğunuzun dikkati
dağılabilir.
Oyun
esnasında,diğer faaliyetlerde yaptığınız gibi, çocuğunuzda olumlu davranışı
pekiştirin. Ancak onu kesinlikle eleştirmeyin. Arkadaşlarının önünde eleştiri
almak üzücü olacak ve çocuğunuzun ters bir tepkisine neden olacaktır. En iyisi
sorun çıkmadan onun ilgisini başka yere yöneltin. (diğer çocuk resim boyarken,
çocuğunuz onun kâğıdını başka renk bir kalemle boyamaya kalkacak gibiyse ,
hemen onun ilgisini yanında duran plaster ile yaptığı faaliyete
çevirebilirsiniz. ) bu da işe yaramazsa , onu başka bir odaya götürüp, kısa süre
orda tutabilirsiniz. Çocuğunuz arkadaşlarından ayrılmak istemeyeceği için hemen
gerektiği gibi davranmaya başlayacaktır.
Çocuğunuza Sosyal Beceri Öğretin
Hiperaktif çocukların bir kısmı,
insanları nasıl karşılayacaklarını, nasıl göz teması kuracaklarını bilemezler.
Diğerleri ise konuştukları kişilerin sürekli lafını keserler,onların
dediklerine ilgi vermezler, böylelikle de sosyal temaslarını devam
ettiremezler. Ancak bu eksiklikler düzeltilebilir, onlara insanlarla doğru
iletişim kurmayı öğretebiliriz. Önce çocuktaki yetersizliği saptamakla
başlayalım. Bunu saptarken açık seçik olmak , tam ne öğreteceğimizi ona
belirtmek gerekir. Sonra da ona , hatasını nasıl düzeltebileceği anlatabiliriz.
Bunu yapmanın en iyi zamanı , onun hatasını gördükten hemen sonra olabilir. Böylelikle hem konuyu unutmadan hemde tam
neyi , nasıl düzeltebileceğini, davranışından örnek vererek anlatabiliriz. Öğrettiğinizi tam anladığından emin
olmalısınız. Büyük bir olasılıkla çocuğunuzun yaptığı hatanın bilincinde değildir;
hiç daha evvel bunun farkına varmamış olabilir. Çocuğunuzda davranışın yanlış
olduğunu kabul edince ona doğru davranışı rol yaparak gösterin. Bazen de çocuk
nasıl davrandığı hakkında size inanmayabilir. Bu takdirde eğer evde video
kamera varsa çocuğunuzun davranışını kaydedip ona gösterebilirsiniz. Birlikte
istenilmeyen davranışı izleyip , doğru davranışı ona birkaç kez rol yaparak
iletebilirsiniz. Çocugunuz doğru davranışı öğrendiğinde ona ödev verin.
Öğrendiklerini , gerçek ilişkilerinde denesin. Sonra da size denemenin nasıl
geçtiğini anlatsın. Onun başarılarını pekiştirin , başarısız olduğu durumlarda
, nasıl davranışını düzeltebileceğini ona anlatın.
Genel Öneriler
1- Dikkat
eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocuğunuzdan yaşına uygun davranış
beklemeyin.
2- Çocuğunuza
değil, davranışına karşısınız , dolayısı ile çocuğunuza aptal,tembel gibi onu
aşağılayıcı sözler söyleyip onu kırmayın. Unutmayın siz çocuğunuza değil onun
istenilmeyen davranışlarına karşısınız. Sözleriniz davranışına hitap etsin,
benliğine değil.
3- Beklentileriniz
kesin olarak ona iletin. Kabul etmeyeceğiniz davranışların ne olduğunu bunları
yaptığı takdirde ne sonuç uygulayacağınızı kesin bir dil ile çocuğunuza
belirtin.
4- Olumlu
davranışını sözel olarak ödüllendirin. Bu iyi davranışın olasılığı artacaktır.
5- Hazırlıklı
olun. Siz çocuğunuzu herkesten daha iyi biliyorsunuz. Eğer bir olay çocuğunuza
sorun oluşturacaksa , onu bu olaydan önceden hazırlayın ya da bu olayı
yaşamasını engelleyin.
6- Düzen
sağlayın. Rutinler, programlar, kurallar düzen sağlayıcıdır.
7- Ona
yapması gereken işleri rica ederek söylemeyin.
8- Duygularını
tanımlayın. DEHB çocuklar duygularıyla başa çıkamazlar. Duyguları karşısında ne
yapacaklarını bilemez , çoğu kez çaresiz davranırlar. Siz onun duygularını
adlandıracak bu duyguları açığa çıkarmış olursunuz ve niçin böyle hissetiğini
ona anlatmış olursunuz.
9- Çocuğunuza olumsuz eleştiri yönelmekten
kaçının. Eleştiri birşeyi halletmeyeceği gibi çocukta öfke, intikam ve nefret
hisleri yaratır. Daha kötüsü çocuk kendilerini ve başkalarını suçlar olur.
Kendine güveni azalır. Dolayısıyla olumsuz eleştiri hem işe yaramaz hem de bir
takım olumsuz davranışların birkaç başlangıcı olur. Olumlu eleştiri ; var olan
durumda ne yapmalı ? sorusunu cevaplamalıdır. Örneğin; çocuk eğer bir dersten
ikinci kez kırık almışsa , babasının ona ‘ bu zorluk çektiğin derste nasıl
yardımcı olalım ? ‘demesi doğrudur; ‘ sn tembel bir çocuksun hep kırık not
alıyorsun’ demek yanlıştır.
10- Çocuğumuzla
özel zaman geçirin. Onun tadına varın. Bu davranışınız onu mutlu edecek, öz
saygısını artıracaktır.
Hiperaktif
çocuklarda, diğer çocuklar gibidir, yalnızca idareleri daha zordur. Size bu
başa çıkma yöntemlerini uygulamada başarılar dileriz. J
DOÇ.DR. LALE VANLI
Çocuk Eğit Blog
Çocuk Eğit Blog
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder