Günümüzün rekabet ve bilgi
dünyasında, zeka beceri ve yetenek,
kişiyi başarıya götüren en önemli sermayelerdir.
Ancak öte yandan araştırmalar,
bireysel üretkenlik, verimlilik ve kişisel mutluluğun akademik yeterliklerden
daha çoğunu gerektirdiğini ortaya koymuştur.
Bir insanın, hayatının ilk 17
yılının ortalama olarak % 40ını okulda geçirdiği düşünülürse
İş hayatı öncesinde kazanması
beklenen beceriler açısından okulun ne kadar hayati sorumluluğa sahip olduğunu
açıkça vurgular.
Çocuğun uyanık kaldığı % 20 lik
zaman dilimindeyse aile ve arkadaşlar bu becerileri elde etmesindeki diğer
etkin kaynaklar olarak işlev görür.
Hayat başarısına götüren
becerilerin kazandırılması için planlı
yaşantılar oluşturulması bu becerilerin kazanımının tesadüflere bırakılmamasını gerektirir.
Çocuklarda kişilik gelişiminin %
70nin ilk 7 yılda oluştuğu düşünülürse, bu becerilerin kazandırılmasına geç
kalmadan, öğrenme hızının ve kapasitesinin en yüksek olduğu erken çocukluk yıllarına aile ortamı içinde
başlamak gerekir. Bu dönemde bu anlamda bir eğitime başlanmasının yararları
şöyle sıralanabilir;
- erken dönem hayat becerileri eğitimi ve pekiştirme
çalışmları çocuğun hayat başarısını olumlu yönde etkileyecektir.
- sınıf-ev-sosyal ortamdaki uyum becerilerini
artıracak istenmeyen becerileri en aza indirecektir.
- evdeki çatışmaları en aza indirgeyecek, çocuğun
aile bireyleri ve öğretmeni ve arakadşalarıyla kaliteli zaman geçirmesini
sağlayacaktır.
- eğitim ortamları açısından ise bireysel olarak okul içi etkinliklerin
amaçlarına ulaşmasını hızlandırak ve kolaylaştıracaktır. Etkili bir
öğrenme iklimi sağlayacaktır.
- özetle bu bceriler çocuğun yaşam boyu başarısına
temel oluşturduğu kadar eğitim hayatı boyunca hem akademik başarısına
katkı sağlayacak hem de öğretmenleri ve sosyal çevresince onaylanacak
uyumlu davranışlar sergilemesini zemin oluşturacaktır.
Yapılan araştırmalar, akademik
başarı ve hayat başarısı iş hayatı ve sosyal hayat için gerekli becerilerin
örtüşmediği, ortak becerilerin dışında teknik ve akademik bazı becerilerin de
varlığının gerektiği ortya konmuştur.
Rich günümüzde çocuklarımıza
okullarda verilen bilgilerin okul sonrasında, yaşam içinde kullanıp
kullanışlmayacağını sorgular ve okulda elde edilen bilgilerin yaşama transfer
edilmesini önemser.
Ona göre okul, eğitimciler ve aile,
bilgi odaklı eğitimden sıyrılıp yaşamda
kullanılabilir ve yaşam becerilerine dönüştürülebilir öğretim üzerinde
durmalıdır.
bu
becerielri şöyle sıralar ve bu becerilerin okul sırasında ve yaşam başarısını
elde etmede çok önemli rol oynadığını ilewri sürer.
Kendine güven- yapabileceğini
hissetme – KARAR VERME YETENEĞİ VE İSTEKLİLİĞİ GÖSTERİR
Motivasyon-yapmayı isteme- çok
çalışma isteği ve tutku
Çaba- isteği gerçeğe dönüştürmek
için çok çalışma azmi
Sorumluluk- görev almaya isteklilik ve yerine getirine
getirme konusunda hassasiyet, yüklenme, işe sahip çıkma
İnisiyatif- taşın altına eline
sokma, yetki kullanma- risk alma
Sebat- başaldığın tamamlama
Duyarlılık- başklarının varlığına
özen ve duyarlılık gösterme
Takım çalışması- başkalarıyla
birliktr çalışma uyum ve becerisi- yükü ve başarıyı paylaşma, biz duygusu
Sağduyu- basiret öngörü sahibi
olma- isabetli kararlar alam doğru seçimler yapabilme
Problem çözme- bilgi ve
becerilerini işlevesel hale getirme- çözüm odaklı kullanabilme
Riche göre bu becerilerin hayat ve
iş yaşamın da karşığı şöyledir.
Kendine güvenir –
Çalışmlarını bağımsız olarak
sonuçlandırır-
Yeni kavramları anlar ve uygular
Cevap veren, duyarlı esnek ve
uyumlu biir tavra sahiptir. PROBLEM
ÇÖZME YETENEĞİ VE İSTEKLİLİĞİ SERGİLER
GEREKTİĞİ YER ZAMANDA SORUMLULUK
ALIR
YETKİ KULLANMAKTAN KAÇINMAZ
Kendisini kontrol edbilir KENDİSİNE VERİLEN GÖREVLERİ TAMAMLAR
Yaptığı işe odaklanır
Yeni teknik ve materyalleri en iyi
şekilde öğrenir kullanır
Yaptığı işin kalitesine önem verir.
Öncelik ve anlyış gösterir
Kendi çıkarlarından vazgeçebilir
Dürüsütlük ve tarafsızlık duyguları
ile hareket eder.
YENİ YAKLAŞIMLARI KULLANIR
YTENİLİKLERE AÇIKTIR
BİLGİ VE TEKNİK BECERİLERE SAHİPTİR
TAKIM ÇALIŞMASINA YATKINDIR
DÜRÜSTLÜK VE DOĞRULUK SERGİLER
RİCH bunlara mega beceriler adını verir
KENDİNE GÜVEN
bir işe başlama ve başladığı işi
bitirebilme özellikleri bildiğimiz gibi çok önemlidir ve temelde ilişkli
oldukları bceri Kendine güven duymadır. Bu beceriyi kazanma bir anda olacak bir
şey değildir. Ve ancak yaşama dayalı deneyimlerle kazandırılabilir. Bu beceri
için bazı diğer becerilerin sentezlenmiş olması gerekir.
Kontrol duygusuna sahip olma
Cesur olma, cesaretlendirilme
Yeni ve beklenmedik durumlardan
korkmama
Ve bunlara uyum sağlama becerisi
yani zeka
Kendine ve başkalarına saygı duyma
Bunların hepsi kendine güvenmenin
temelidir ve bu beceri yaşam boyunca bunun üzerine birikim yaparlar. Maya
gibidir.
Kaliforniya merkezli bir araştırma,
bize “sıradan” çocukların kendilerini ancak kendilerinden beklentilerin yüksek
olduğu durumlarda aştıkları söyler.
Öğretmenlerin onlardan beklentilerinin yüksek olması, başaracaklarına
dair önkabul ve inançları bu çocuklarda bu becerinin gelişmesine neden
olmuştur. Çünkü öğretmenlerin bu tutumları sonucu çocuklar, “bir yetişkin bana
inanıyorsa, demek ben yapabilirim” mesajını alarak kendine güven geliştirmeye
başlamışlardır.
Kendine güven duyma eğitimi uzun
soluklu bir yoldur. Bu nedenle
sabır gerektirir. Bütün bir
çocukluk dönemince tüm fırsatlar değerlendirilmeli,
*çocuğun başarı ve girişimcilik
fırsatları sunulmalı, yüreklendirilmelidir.
* özel yaşantılar planlanmalı
* küçük başarıları dahi vurgulanmalı
* yapmadıklarına değil yaptıklarına
dikkat çekilmeli
* başarısızlığın öğrenmenin ve
başarının en iyi yolu olduğu öğretilmeli
* başardığı alanların kullanılarak
daha iyi olabileceği alanlar için bir çıkış noktası olarak kullanmak
* aile, çocuğun neredeyse
yapamayacağı işten eminse eğer o şeyi istememeli
* gelişimsel düzeyine uygun ve az üstü
beklentileri olabilir, ancak çocuk için basit gelecek etkinliklere atanmaları
onlarda başarma heyecanı ve çoşkusunu yaşamalarına engel olabilir.
*aile telefonlara bakmasını
isteyebilir
MOTİVASYON – YAPMAYI İSTEME
Bireyin başarısını belirleyen en
önemli etkenlerden birisi de, bir işi yapmaya ilişkin isteklilik düzeyidir.
Akademik ve teknik anlamda bir birey ne kadar yetenekli olursa olsun yaptığı
işe karşı sevgi ve isteklilik gösterme konusunda yetersizse, çoşkusu yoksa sonuç
olumsuz olacaktır.
Motivasyon çocukların öğrenme
davranışlarını yakından ilgilendiren en önemli enerji kaynağıdır.
Çocukta görülen davranış
değiştirmemedeki ısrarın nedeni motivasyon eksikliğidir.
Motivasyon bir davranışı hem
başlatır hem de sürdürülmesini sağlar.
Konuya ilişkin ilgiler önemlidir.
Ayrıca, o işten aldığı doyum- doyumsuzluk, başarı-başarısızlık, ödül-ceza diğer
etkenlerdir.
Aile, kalıcı davranışlar için önce
çocuğun ilgisini çekmeli,
Çocuğun yapılacak işi öncelikle
anlamlı bulması gerekir.
Motivasyonu yüksek öğrenciler,
bilgi edinmeye ve kendilerini gerçekleştirmeye değer verirler.
Bundan zevk alırlar. Ayrıca
öğrenmek için özel çaba ve dikkat harcarlar.
ÇABA- ÇOK ÇALIŞMAYA İSTEKLİLİK
Başarının temelinin ne olduğuna
ilişkin görüşlerde yetenek ve çaba kavramları sıklıkla geçmektedir. Çocukların yetenekleri daha çok genetik
olarak belirlenir.ilk çocukluk yıllarında bu yetenekler eğitimci ve aile
tarafından keşefedilir ve beslenirse gizli olmaktan öte geçer ya da tam tersi
bir çevre söz konusu ise eriyip gider.
Geleneksel anlayış zekaya ve
yeteneğe büyük değer atfederken çabanın değerini küçümseme yanlışlığı içine
düşmektedir. Hatatv daha ileri giderek çok çalışmayı ve çabayı yeteneksizlik
konusundaki yetersizlik açığını kapatmak için söz konusu girişimler olarak
ileri sürer. İedal anlayış çabası yetneğin ve yetneksiz çobanın çok fazla anlam
ifade etmediğidir. İnsanların çoğu bu nedenle çok çalışma için gönülsüzdürler
çünkü aptal görünmekten çekinirler. Hiç ya da çok çalışmadan çok başarılı olmak
çok zeki bir görünüm nedeniyle daha fiyakalı gelmektedir ve belli bir
popüleriteye neden olur. Öte yandan
çabalamaya dayalı bir anlayış var olan zeka potansiyelini öğrenebilen bir
zekanın sürekli gelişim göstereceğini ileri sürer ki biz da daha çok bu kannate
yakın duran bir bakış açısı içindeyiz. Yetenekler olağanüstü çabanın belli
yetenekleri yeniden yapılandırdığının deneyimlendiğine sıklıkla
rastlanılmaktadır. ağabeygail Adams der ki, öğrenme şans eseri elde edilmez,
yeni bilgi ve becerileri istekle arama ve bu konudaki gönüllü çabayla
ilgilidir. Hiçbir başarı tesadüfi değildir. Ve iman düzeyinde bir inanca eşlik
isteyen çaba ve pratikle ilgilidir.
SORUMLULUK
Benlikten sıyrılma, duyarlılık
ortaklık katılım söz ve işbirliği kavramlarıyla sorumluk bilinci yakından
ilgilidir. Toplumsal sorumluluk ise bunların yanında insan severlik adalet ve
insan haklarına duyarlık gibi özellikleri gerektirir.
Sorumluluk sahibi bir birey aldığı
görevi bir görev rutinliği içinde değil amaçtan sapmadan azim ve sebatla istkle
yerine getirir. Bı rolü tarafsızlık ve
esneklik içinde yerine getirir. Bu şekilde bir sorumluluk bilinci sonuçta
etkililiği ve memnuniyet verici sonucu ve
doyumu getirir. Bu davranışı gösteren birey sonucu kontrol etme çabasına
girmeden sadece süreçle ilgilenir ve sadece üzerine düşeni yapar, yeri
geldiğinde sorumluluğu ve yetkiyi deveredebilir, sonuçtaki başarıyı paylaşır ve
bunu paylaşırken alçakgönüllülük göstermekten rahatsızlık duymaz. Ancak aşırı
bi sorumluluk duygusu kaygı yersiz kuşku ve korkuya neden olur karar vermeyi
zorlaştırır ve istenmeyen sonuçlara neden olur.
Ödülün sorumluluk kazandırmada
önemli bir etkisi olmadığını, cezanın da aynı şekilde nefret düşmanlık
duyguları oluşturduğunu, nasihatın ise eleştiri olarak algılandığını ve hiçbir
işe yaramadığını vurgulayan Marshall
Çocukların sorumluluk alabilmesi
için öncelikle onlara güvenildiğini bilmek isterler. Bu konuda fırsat
verilmeldir. Özgür ortamlar önemlidir. Dünyanın işleyişini anladıklarını
göstermeleri gerekir. Krendilerini ancak bu yolla önemli ve değerli
hissedebilirler. Bazı görev ve sorumluluklar vermek onlara özel bir statü
atfetmek anlamına gelir ve bu onların çok hoşuna gider. Bu ayrıcalık onlara
bireyselliklerini ve biricikliklerini hattlatır ve kendileri sevmelerini
sağlar.
İNİSİYATİF – HAREKETE GEÇME
Liderlik vasıflarının en göze
çarpanları,
Onurlu-güvenilir olması
Kişisel çıkarlarını kurumun
çıkarlarından üstün tutmaması
Kendini güdülemedir
Kendinin özel ve özgün
gerekesinimlerini önmeser
Başkalarınınkini de
Bunun için empati v etkili iletişim
gerekir.
Saygın bir lider, kendisinin ne olduğuna yani inançları ve
kişiliğine
Ne bildiğine,meslek, görevler ve
insan doğası ve ne yaptığına dikkat eder
Ahlaklıdır
Öngörü sahibidir.
Ancak yetişkinler ve eğitimciler
kontrolü elden bırakmak istemedikleri için çocuklarda liderlik özelliklerinin
gelişimine yardım etmek üzerinde fazla durmazlar.
SEBAT BAŞALDIĞI İŞİ TAMAMLAMA
Kendine kendi fikirlerine
amaçlarına ve yaptığı işe inanma ve yarıda bırakmadan çok çalışmadır. Yaprığı işe adanmayı ve kendinden geçmeyi
gerekli kılar. Ve kendiyle kalabilen insanların temel özelliğidir,
Günümüzde insanlar dikkatlerini
kendilerinden çok başkalarına vermişlerdir ve kendilerinden .çok başkalarıyla
ilgilenip onları değerlendirmekle meşguldürler.
Kendini düzeltmeyi başkalarını düzeltmekten daha fazla önemseyen
insanların ve başkalarının yeterliklerini tartışmaktan çok Kendi
yeterliliklerini arttırmayla ilgilenen
insanların işidir.
Bir işe başlarken duyulan çoşku ve
heyecean kadar bunu sürdürebilmek tam olarak sebattır. Başkalarının izin,
iltifat ve görevlendirmesini beklemez, başkalarının teşviklerine ihtiyaç
duymazlar. Kendi kendini teşvik edip, ödüllendirebilirler. Kendi kendilerini motive edebilirler. Her
adımda her başarıda gerçek bir mutluluk yaşarlar, aşılan zorluklardan keyif
alırken, aşılacak zorluklar gözlerinde dağ gibi büyümez aksine onları
heyecanlandırır. Sebat başlanan işi
tamamlamak için ek bir enerji ister.
Başaranlarla deneyenler arasındaki
fark
Bugünün çocuklarına bunu öğretmek
daha da zordur çünkü hız çağında ve kimsenin beklemeyi sevmediği bir çağdayız.
Yavaş usul asildir ancak günümüzde çok hızlı olanın kazanıldığına
inanılmaktadır.
Kullandığımız her teknolojik alet
beklemenin aleyhine çalışmaktadır. Bunların etkisiyle her şeyin hızlı çok daha hızlı yapılmasını
öğreten ve doğru güzel olanın hızlı olan olduğunun refere edildiği yaşam
biçimlerimiz içinde bu aslında beklenen ancak istenmeyen bir sonuçtur. Çünkü
sebat etmeyi bilmeyen çocuklar yavaş yavaş emek vermeyi de unutmakta hatta hiç
öğrenememektedirler.
Sebatlı olmayı öğretecek
etkinlikler yapılmalıdır. Sebatın en önemli parçası zaman ve zamanın geçmesine
saygı göstermek, uzun süren işlerdir.. Çok sayılı yap-boz oyunları, aile albümü
oluşturma, tohumlu bitki yetiştirme zaman gerektiren uygun etkinliklerdir.
TAKIM ÇALIŞMASI
İşbirliği ve takım çalışması iki ya
da daha fazla bireyin problemleri çözme, sıra dışı ürünler ortaya koyma ve
ortak bir amça için birlikte çalışabilme ve uyum kabiliyetidir.
Bazıları başkalarına bağlı olmaktan
hoşlanmazlar ve küme çalışmalarında üretken olamazlar.
Takım çalışması kurum başarı için
vazgeçilmez bir konudur. Ortak bir
enerji ve kollktif bir güdülenme gerektirir.
Çocuklar için ön koşul beceriler
şunlardır;
Ortak bir amaca sahip olmak
Paylaşmayı bilmek
Başkalarını tarafsız bir şekilde
dinlemek ve yapıcı cevaplar vermek
Düşünce, ilgi ve değerleri
konusunda açık ve dürüst olmak, düşüncelerini açıkça ifade etmek
Yeri geldiğinde tabi olmayı, yeri
geldiğinde lider olmayı bilme
SAĞDUYU
Muhakemeden ayrılmış zeka
aptallıktan başka bir şey üretemez
Sağduyu geneli özele
uygulamaktır. Doğru olanı seçme,
Çocukları yaşam içinde
karşılaştıkları durumlarda isabetli
davranma ve isabetli kararlar alacak bireyler olarak yetiştirmek önemlidir.
Aslında bu yetenek çocukların doğasuında vardır. Ailelerin yapacağı sağduyu
gerektiren işleri bulmak ve listelemek ve bu konularda uygulamalar yapmalarını
sağlamaktır.
Seçenekler sunmak
Başkalarının istekleri düşünce
tarzları ve duyguları hakkında konuşma
Zaman yönetimi, mesleki ve parasal
konular, kendi ve arkadaşlarının tercihleri ve nedenleri hakkında sohbet etmek
bu becerinin kazandırılması için uygun ve etkili etkinliklerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder